hart/d( )verwarmen(d) - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu hart/d( )verwarmen(d) - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

hart/d( )verwarmen(d)

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

18 December 2011 | Noorwegen, Kopperå

De winter laat nog altijd te wensen over. Afgelopen week was voornamelijk teren op de resten sneeuw van de week ervoor, met temperaturen die rond 0 lagen gemiddeld en heel veel wind. Wat betekent dat het spoor met elke training gladder werd. Daardoor kon ik duidelijk merken dat ik niet alleen de honden train, maar dat mijn eigen vaardigheden met elke tocht ook verbeteren en nu duidelijk hoger liggen dan vorig jaar. Heb vorig jaar dan ook maar 2 maanden met de slee getraind, en niet zo intensief als dit jaar.
Maar vandaag lijkt het dan toch eindelijk winter te zijn geworden: vannacht heeft het hard gevroren, en overdag heb ik de temperatuur nog niet boven de -9 uit zien komen. Brengt de gemiddeldes iets meer rond normaal en wat dichter bij vorig jaar. De gemiddelde temperatuur over de afgelopen 30 dagen ligt bijna 4 graden onder gemiddeld, en ongeveer 12 graden onder het gemiddelde van december vorig jaar. Helaas zal het volgens de voorspellingen maar van korte duur zijn en krijgen we vrijdag zelfs regen, laten we hopen dat het meevalt...

Er is nog geen reden om de toeristentocht van dinsdag af te blazen, dus gister heb ik allerlei dingen voorbereid. De sledes alvast voorin de schuur gezet, een halsbrekende toer. Zoals ik al wel verteld heb zijn we de schuur aan het verbouwen. Daardoor is de hele vloer van de 1e verdieping er nu uit, is alleen het geraamte over van de balken. Een aantal dingen moest ik van nog een verdieping hoger halen, en ik kon niet bij de ladder die daar vanaf de grond bij kon komen. Dus heb ik een constructie gemaakt op de eerste verdieping waarvan ik hoopte dat de ladder daar op zou blijven staan en niet verschuiven of doorheen zou zakken, en gelukkig heb ik het heelhuids overleefd. Verder heb ik onder andere een bank in elkaar getimmerd voor rond het kampvuur.

Ja, dit weekend ben ik alleen. Afgelopen week is namelijk de dochter van Bodil en Jan Ove geboren, en ze zijn nog niet thuis uit het ziekenhuis.
Verder zijn er nog wat meer veranderingen geweest in de afgelopen week. Een van onze teefjes is ingeruild tegen een reu van de ex van Bodil. Dit teefje had er een hekel aan als de slee te langzaam ging. Dan ging ze op haar rug liggen en in de sneeuw rollen. Niet echt praktisch met toeristen, wel prima als je wedstrijden rijdt. Daarbij kon ze niet opschieten met jongere teefjes. Datzelfde hebben haar beide broers ook. Een van de broers was al in het bezit van haar ex, de ander is vorig jaar naar hem gegaan, omdat die hier ook gedragsproblemen gaf. De reu die wij terughebben is een slagje groter dan onze honden, dat is even wennen. Zijn probleem is juist omgekeerd van het hare: hij heeft moeite om het team bij te houden als we snel gaan, en hij is redelijk schuw. Kijken hoe het gaat met hem binnen onze groep honden.
De pup waar ik eerder over schreef is weer bijna beter. De zwelling is helemaal verdwenen, maar ze heeft zoveel jeuk gehad dat ze de plek helemaal kaalgekrabd heeft. Dat moet nu dus nog genezen. En we moeten hopen dat het niet terugkomt..
Van mijn studie heb ik alleen gehoord dat ze het uiterlijk komende week nagekeken zullen hebben. Nog even afwachten dus.
Mijn verblijfsvergunning bleek al een tijdje rond te zijn, het wachten is nog op een persoonsnummer. En dat kan een tijd duren.
En ik heb een reactie terug van een tweede tijdschrift dat ik een tijd terug benaderd had en alleen nog maar een voorlopig antwoord had gegeven. Ze zijn benieuwd naar mijn werk en vragen om een eerste artikel om eens te kijken of er mogelijkheden in zitten om vaker te publiceren. Dus als dat goed bevalt heb ik straks 2 tijdschriften om voor te schrijven. Mooie ontwikkeling.

Het is een vreemd idee dat het jaar bijna om is. Ook nog regelmatig onwerkelijk, zeker omdat ik vorig jaar maar een halve maand eerder hier begon te werken dan dit jaar, en half januari weer vertrok. Ik moet me er nog even bewust van worden dat ik dit jaar niet weer half januari vertrek.
Ben hier nu bijna 3 maanden, en mede doordat ik hier natuurlijk al een halfjaar gewoond heb, is het volkomen normaal om hier te zijn. En de tijd blijft vliegen. Ben blij dat er rond het huis ook genoeg te doen is en met het schrijven ook. Daarnaast ga ik de komende tijd contact opnemen met een universiteit vlakbij Oslo waar ik vorig jaar ook mee gesproken heb, om opnieuw te kijken naar mijn mogelijkheden daar. Verwacht dat komende september te snel is om verder te gaan studeren, voornamelijk financieel gezien, maar het kan geen kwaad om het eens te bespreken.
En nu zal ik de honden gaan voeren, voordat de zon onder gaat. Hij komt nauwelijks nog boven de bergen uit. Officieel schijnt hij nu 4,5 uur per dag.

  • 18 December 2011 - 15:18

    Tonny Oosterhoff:

    Hallo Crista,

    Leuk om je verhalen te lezen. Hopen dat de winter wil doorzetten en ook wat naar beneden wil zakken. Alsvast een ggoede kerst toegewenst uit huize Oosterhoff

  • 19 December 2011 - 20:36

    Oma:

    Ik ben benieuwd hoe die nieuwe hond zich gaat gedragen in de troep.
    Je bent toch wel heel voorzichtig op die bovenverdiepingen.
    Ik hoop dat er dinsdag nog voldoende sneeuw ligt voor de tocht.
    Fijn dat je klaar bent met je onderwerp voor de school. Nu de opmerkingen nog verwerken.
    Fijn dat je wat reacties krijgt van die tijdschriften. Groeten van Oma

  • 19 December 2011 - 22:33

    Nynke:

    Je hoeft je duidelijk niet te vervelen ;-) Die schuur klinkt steeds spannender. Hadden we daar nou ook al foto's van gezien?
    We hadden hier in het weekend een beetje natte sneeuw, maar die spannende winter waar ze het over hadden zie ik nog niet echt gebeuren. Misschien toch maar een keer naar het noorden trekken om wat meer wintergevoel te krijgen!

    Fijn dat het beter gaat met de zieke pup. Toch raar, dat je er misschien nooit achterkomt wat het nou was.

    Ah, en lekker blijven schrijven dus! Zal wel lukken, als het steeds te donker is om naar buiten te gaan ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 83164

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: