Wauw - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Wauw - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Wauw

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

09 Maart 2012 | Noorwegen, Kopperå

Wat kan het weer rare dingen doen... We hebben afwisselend een dag prachtig, zonnig en warm weer en dan een dag met storm en regen. En soms een dag met beide. Gevolg is dat mijn wangen de ene dag verbrand zijn, de volgende dag bevroren ;) Vandaag was een vreemde mengeling. Ze hadden zware storm voorspeld met veel regen, maar vanochtend was het, na een korte sneeuwbui, strak blauw en warm. Dus ik vertrok snel om te trainen zolang het nog prachtig was. Op in de bergen stormde het flink, maar het bleef zonnig. Nu het zo dooit en waait, zakt de sneeuw snel in. Alleen ons spoor niet zo snel, omdat die sneeuw helemaal aangedrukt is. Gevolg is dat we inmiddels over een spoor gaan dat een stukje hoger ligt dan de rest. Veel balanceerwerk dus, oftewel onmogelijk met zo'n harde storm. Ik moest al opletten dat ik niet uit mijn kleren wapperde, had extra veel moeite om de honden in het spoor te houden omdat er zoveel takjes en blaadjes overal rondvlogen waar ze achteraan wilden, de wind blies me constant ongeveer 2 meter terzijde van de honden. Dus zwaar vermoeiend, zo'n tocht. Maar prachtig om alle sneeuw rondgeblazen te zien worden.
En inmiddels is de temperatuur iets omhoog, hij komt eigenlijk nauwelijks meer onder de -5 en is overdag meestal boven de 5 graden. De sneeuw verdwijnt sneller op bewolkte dagen dan als de zon schijnt, waarbij het niet veel uitmaakt of het regent of niet. In het zuiden en noorden van het land hebben ze heel weinig sneeuw gehad deze winter, er klinken dus overal vandaan bezorgde geluiden of het nog wel mogelijk is om te skiën met Pasen. Dus we hebben hier in het midden geluk gehad dat we een vrij redelijke winter hebben gehad, zij het kort. En hopen dat we nog even sneeuw genoeg houden.

Het is iets rustiger met gasten de laatste 2 weken. Maar nog altijd zo'n 2 dagen per week tochten. Wel een leuke afwisseling op het trainen. Vorig weekend hebben we de jongste pups voor het eerst getraind. De oudere pups gaan nu op rondes van ongeveer 10 kilometer mee, en worden ook ingezet bij korte tochten in de omgeving hier. De jongste pups zitten nu op 2 kilometer, en omdat ze nog klein zijn (ze zijn net een halfjaar), zullen ze niet heel veel meer doen dit jaar. Maar als we ze nu alvast trainen, is het makkelijker om ze volgend jaar te trainen, omdat ze begrijpen hoe het werkt.

Qua sollicitaties is er weinig nieuws te melden. Blijf brieven sturen, maar het lastige is dat het maar voor een beperkte tijd is. Brieven zijn verstuurd om een bankrekening aan te vragen en om me te registreren als dierenartsassistent hier.

Wat betreft taal: ik krijg tegenwoordig de vraag of ik uit Engeland kom, mijn Noorse accent is blijkbaar meer naar Brits aan het verschuiven. En wat ik tot nu toe gemerkt heb, is dat het best gaat om Nederlands te praten, dat ik hooguit woorden kwijt ben. Het is voornamelijk Nederlands denken dat steeds lastiger is. Afgelopen week hadden we een groep mannen, ik wist niet waar ze vandaan kwamen, alleen dat ze Noors verstonden. Aan het accent van 2 van hen hoorde ik dat ze uit Zweden kwamen, terwijl een ander Noors klonk. Na de tocht stonden we bij het kampvuur worstjes te braden en bier te drinken, en verwonderde ik me er over hoeveel moeite ik had om 1 van hen te verstaan. Later hoorde ik dat hij Deens was, dat het dus niet zo gek was dat hij wat lastiger te volgen was. Maar het blijft grappig om 1 taal te leren en dan met 2 andere talen te kunnen communiceren.

En mijn reis ga ik met de auto maken. Niet de snelste manier, maar dan kan ik nog spullen uit Nederland mee terugnemen die ik vorig jaar achtergelaten heb. Boeken enzo.

  • 09 Maart 2012 - 17:17

    Sanne:

    Zag afgelopen week een veelvraat op Discovery en moest gelijk aan jou denken :)

  • 09 Maart 2012 - 17:35

    Pieter:

    Minder dat de sneeuw verdwijnt :(

    Tot April he:P

  • 12 Maart 2012 - 19:38

    Nynke:

    Misschien moet ik dan toch ook maar eens Noors of Zweeds of Deens gaan leren. Best wel efficiënte investering ;-)

    Volgens mij is dat een erg grappig gezicht, een slee met allemaal pups ervoor. Het zullen flinke pups zijn, maar het idee blijft leuk ;-) Zijn de pups ook eerder afgeleid dan de meer ervaren honden? Zo werkt dat meestal wel he :p

  • 19 Maart 2012 - 10:26

    Tessa:

    Ja, taal is een interessant verschijnsel :)
    Het is dat ik op Curaçao vooral Nederlands heb gesproken, anders was het thuiskomen wel anders geweest!
    Als je je drie weken Nederland nog niet helemaal vol hebt zitten lijkt het me leuk om je nog een keer te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 83154

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: