De slee is uit het stof gehaald - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu De slee is uit het stof gehaald - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

De slee is uit het stof gehaald

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

04 December 2011 | Noorwegen, Kopperå

Afgelopen week zijn er nog meer halsbanden gesneuveld. Heeft verschillende oorzaken: sommige zijn oud, en de honden kunnen er nogal aan trekken, dus dan verbuigt er ergens het een of ander, of het breekt gewoon. Soms kan ik er gewoon een ijzeren ring tussen zetten en doet de halsband het weer, maar soms is het op zo'n manier gebroken dat het niet te repareren is. En sommige halsbanden sneuvelen doordat een hond zich met zijn ketting vastzet aan zijn voerkop of aan de stang waar hun ketting aan vast zit ofzo, zodat ze nog maar een paar centimeter bewegingsvrijheid hebben en dan zo hard trekken dat de halsband breekt, of de halsband over hun kop wringen en vervolgens te lijf gaan. 1 hond is al een paar keer los geweest, maar blijft altijd netjes bij zijn eigen hok. Zelfs als ik net bezig ben om een team in te spannen voor training en alle honden als een gek staan te blaffen en springen. De andere honden gaan wel over het erf zwerven, maar ze blijven wel allemaal bij de kennel.
Vorig weekend heeft het 3 dagen gesneeuwd, lag een mooie laag op maandag. Leek wat moois te beloven voor de rest van de week, hoewel de voorspellingen niet onverdeeld positief waren. De rest van de week was wisselend, de ene dag dooi en/of regen, de andere dag sneeuw. Dinsdag in elk geval zoveel regen dat alle sneeuw van het weekend verdween, maar de dagen daarna waren wel wat beter. Doordat het tegelijk ook vroor is het behoorlijk glad geweest, zodat ik met de ATV, ondanks de sneeuwkettingen om de achterbanden, een aantal keer bijna van de weg gleed. Natuurlijk net op plekken waar er geen 'naast de weg' is - daar loopt de weg meestal het meest scheef. Maar heb het zonder kleerscheuren overleefd.
Vrijdag sneeuwde het ineens flink: met elke nieuwe trainingsronde waren mijn sporen van de vorige ronde (een uur ervoor) alweer dichtgesneeuwd. Mooie training voor de honden. Heb aan het eind van de dag maar de sneeuwschuiver op de ATV gemonteerd, 15 cm sneeuw over het hele erf wegschuiven is wat veel met de hand, ook al is onze sneeuwschuiver wat geavanceerder dan de meeste Nederlandse varianten. En dat was maar goed ook, want het kostte me zowat een uur om het schoon te krijgen, zeker omdat het maar bleef sneeuwen. Maar dat was alleen maar fijn, omdat zaterdag de kerstmarkt was en ik eindelijk wel eens met de slee wil trainen. Helaas was een groot deel van de sneeuw 's nachts weer weggewaaid. Jullie hebben vast wel iets meegekregen van Berit, de storm die vorig weekend in Noorwegen rondraasde. Heeft flink huisgehouden, waterstanden van meer dan een meter hoger dan normaal en dergelijke. Gelukkig zitten we niet zo dicht bij de kust, maar wind en regen hebben we veel meegekregen. En helemaal over is dat nog niet. Vrijdagnacht dus ook nog flinke storm. Gelukkig was er genoeg over om zaterdag op de kerstmarkt de slee te kunnen gebruiken.
Net als vorig jaar stonden we weer op de kerstmarkt in Kopperå, om reclame te maken en kinderen mee te nemen voor een ritje op de slee. Vorig jaar heb ik geassisteerd en maakte Bodil de ritjes, nu was het andersom. Eerste keer in 10,5 maand dat ik weer op een slee stond, en ik had nog nooit mensen meegenomen op de slee. Maar alles ging prima. Hebben van 12 tot half 4 vrijwel constant mensen gehad die mee wilden, alleen even 5 minuten tijd gehad om boterhammen te eten en thee te drinken, en af en toe een gestolen minuutje tussendoor. Maar het was een geslaagde dag en leuk om flink wat mensen te spreken en het enthousiasme te zien. Het dooide wel, helaas, dus gedurende de dag werd de sneeuw steeds slechter begaanbaar - gelukkig heeft het vandaag weer netjes gesneeuwd.
Maandag ontdekte ik dat 1 van de pups een ontsteking had - zag er niet goed uit, enorme bult op haar kop die snel groter werd. Bodil gewaarschuwd, maar we konden de dierenarts niet meer bereiken. Heb de pup binnen gehad die nacht, en haar regelmatig gechecked omdat de bult richting de hals trok en ik bang was dat die dichtgedrukt zou worden. Gelukkig gebeurde dat niet, hoewel ik het anders ook wel gered had omdat ik mijn snijset van de WUR mee heb en dan een kleine snee had gemaakt om het vocht weg te laten lopen, wat er waarschijnlijk in zou zitten. Nu heeft de dierenarts dat dinsdag gedaan. Niet helemaal duidelijk wat het is, waarschijnlijk een ontsteking van een wortel van een kies, maar het kan ook een slijmkanaal zijn dat ontstoken is. Moet haar 3 keer per dag antibiotica geven en kijken hoe het gaat. Zou binnen 5 dagen beter moeten gaan, anders ziet het er niet goed uit. Eerste dag werd het weer dikker, maar sindsdien wordt het elke dag dunner en ziet het er goed uit. Het lastige is alleen dat we niet zeker weten wat het is en of het dus iets chronisch gaat zijn (omdat er geen duidelijke oorzaak is, zoals een beet ofzo). We zullen het merken.
Morgen waarschijnlijk mijn eerste sleetraining dit jaar. De voorspellingen zijn goed: in elk geval sneeuw tot en met woensdag, daarna wordt het flink kouder.

• 07 December 2011 - 16:03

Else:

Veel plezier met de sneeuw en de honden. Hopelijk blijft het zulk mooi sneeuwweer!

• 09 December 2011 - 07:25

Nynke:

Mooi gezicht, met een kerstmuts op de slee ;-) Vast wel een leuke oefening voor de honden, korte ritjes met toeristen enzo ;-)
    Hopelijk is de pup inmiddels weer beter. Toch lastig, als je niet weet wat er precies aan de hand is. Maar ja, dat weten huisartsen ook vaak niet bij hun patiënten...