Zon, gasten, sneeuw en weekend - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Zon, gasten, sneeuw en weekend - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Zon, gasten, sneeuw en weekend

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

12 Februari 2012 | Noorwegen, Kopperå

Zo aan het begin van mijn weekend maar weer een verslagje. Nee, dat 'begin van het weekend' is geen typefout ;) Zo'n 3 uur geleden zijn onze gasten van vandaag (een groep militairen, meest Amerikaans, handvol Noren) vertrokken. En morgen hebben we geen gasten, dus dat wordt mijn weekend.

Ja, het begint drukker te worden met tochten. De meeste weekenden zijn vol, verder doordeweeks regelmatig tochten. Dinsdag komt er bijvoorbeeld een school (28 personen). En volgende week is het wintervakantie (dat is hetzelfde als de voorjaarsvakantie in Nederland: typisch dat het hier wintervakantie heet ;)), dan is het ook druk.
Gisteren hadden we een dagtocht, en omdat het spoor naar de hut in Zweden nu helemaal uitgezet was en de erge gaten gedicht en boompjes verwijderd, zodat er fatsoenlijk gereden kan worden, zijn we naar Zweden geweest. Ik had dat spoor de afgelopen week gebruikt om te trainen (zie foto's: echt veel mooier dan de omgeving hier vlakbij, die ik inmiddels wel kan dromen na meer dan 100 tochten in hetzelfde landschap), maar alleen de eerste helft. Daarom ging Jan Ove ook mee, om mij de weg te wijzen. Konden we meteen extra veel honden meenemen, is een goede training voor ze. Lunch in de hut, en daarna terug. En vandaag was er dus een grote groep militairen, elk jaar komt een groep van hun regiment naar Noorwegen, om hier een week te verblijven en onder andere te skiën en een tocht op de hondenslee te maken. Omdat het zoveel zijn, kunnen we alleen een kort rondje rond de kennel maken met in totaal 5 sledes, zodat elke ronde gewisseld wordt wie er op de slede staat.
Bodil heeft haar eerste tocht ook gemaakt vandaag, we hadden namelijk een extra ronde uitgezet, van ongeveer 1,5 kilometer, die vrij vlak is. Dat gaat net, maar ze zei dat het wel duidelijk is dat ze de komende tijd niet kan trainen, hooguit regelmatig deze hele korte ronde proberen, om de spieren wat te trainen. Officieel moet ze daar ook nog een maand mee wachten, dus het is niet gek dat dit echt de max is van wat ze aankan op dit moment.

Het weer is veel zachter geweest de afgelopen week dan de week ervoor. Temperaturen van tussen de 0 en -5, 's nachts niet kouder dan -10. En woensdag (de dag dat ik de foto's heb gemaakt) scheen de zon de hele dag, toen is het boven 0 geweest. De andere dagen was er wat meer bewolking en sneeuw. Op een dag als woensdag is het echt prachtig; het voelt als lente, je kan merken dat de zon veel meer kracht begint te krijgen, en de omgeving is echt nog 10 keer zo mooi in de volle zon en met een blauwe lucht. Qua daglicht is het een wereld van verschil vergeleken met een paar weken geleden. Je merkt elke dag dat het langer licht is, en dat is ook niet zo gek, want het verschil per dag is enorm. Van 4,5 uur daglicht op de kortste dag, zitten we nu op ruim 8 uur. Dus bijna het dubbele, in minder dan 2 maanden tijd (reken maar uit wat dat voor verschil per dag inhoudt!). In april zullen we op zo'n 12 uur daglicht zitten. Al met al duurt die 'lange, donkere winter' dus eigenlijk maar kort, en ben je dat zo weer vergeten als het eenmaal half januari geweest is.

Mijn persoonsnummer laat nog erg op zich wachten, die zou een week geleden al binnen moeten zijn. Wordt wel eens tijd, want ik kan pas 'wit' werken als ik een Noorse bankrekening heb, die ik pas kan openen met een Noors persoonsnummer... Bovendien kan ik me pas officieel voor mijn studie inschrijven met een persoonsnummer (gelukkig is die inschrijving nog niet geopend en kan dat dus sowieso nog niet), en ben ik hier pas verzekerd met een persoonsnummer ens. Nouwja, komende week maar eens achteraan bellen.

Ook heb ik afgelopen week een 2e sollicitatie de deur uit gedaan (nee, heel actief ben ik inderdaad nog niet aan het solliciteren), van beiden heb ik alleen een ontvangstbevestiging gekregen en de reactie dat ze het binnenkort zullen bekijken. Maar ik twijfel nog over de locatie waar ik werk zal zoeken, omdat het wel een beetje praktisch haalbaar moet zijn (aangezien ik in augustus weer moet verhuizen en het niet echt haalbaar is om bijvoorbeeld nu naar het noorden te verhuizen en dan helemaal naar het zuiden).
En ik heb me officieel ingeschreven voor de taaltoets, nog 2 maanden om me voor te bereiden.

En afgelopen week heb ik een mooie mijlpaal bereikt qua bouw van hondenhokken, ik heb namelijk de 20e afgemaakt en geplaatst. De laatste 10 (ca) hebben nog geen nieuw dak, omdat ik er net zo goed een oud dak op kan leggen en dat heel veel tijd scheelt, zodat er meer honden snel een geisoleerd hok hebben - die daken komen dan later wel. Dus ben ongeveer op de helft van het totale aantal dat gebouwd moet worden. En nu het zo lang licht is, gaat het bouwen sneller dan in december/januari, dus het lijkt er op dat ik wel ver kom voor ik hier vertrek.

Wel, dan ga ik nu van mijn weekend genieten. En van taart: het was moederdag vandaag en bovendien was 1 van de gasten jarig, zodat we voor beide gelegenheden taart hadden. En de resten staan hier te schreeuwen om opgegeten te worden, dat kan ik natuurlijk niet negeren ;)

  • 12 Februari 2012 - 17:21

    Heleen :

    Heey Crista,

    Leuk om weer een keer een verslag van je te lezen. (Ik hou ze niet allemaal bij). Zo krijg ik toch een beetje een idee van wat je daar allemaal doet. Ik vind je stoer!

  • 12 Februari 2012 - 17:33

    Tjeerd:

    Superstoer Crista, waar je allemaal mee bezig bent. Foto's zijn ook geweldig. Ik moet je andere verslagen nog lezen om een beter beeld te vormen; dat ga ik eerst maar even doen...

  • 12 Februari 2012 - 17:54

    Kees:

    Supermooi weer:)

  • 12 Februari 2012 - 19:27

    Nynke:

    Prachtig! Ik kan niet zeggen of Zweden echt mooier is dan Noorwegen (vind ze allebei mooi!), maar kan me voorstellen dat het fijn is om eens wat anders te zien. En meer licht is ook zeker fijn! Hier is het verschil natuurlijk wat kleiner, maar het gevoel is hetzelfde.

    Dus niet alle toeristen zijn echt toeristen - hoewel, kwamen die militairen voor hun plezier of voor training?

    En je mag dus nog altijd hondenhokken bouwen. Hoeveel isolatie zit daar nou in? Wordt het echt warm in zo'n hok, of is het meer om te voorkomen dat het al te koud wordt?

  • 12 Februari 2012 - 19:31

    Familie Houtman:

    Dag Crista,
    Dat Noorwegen een schitterend land is wisten we al, maar wij hebben het natuurlijk nog nooit bij de winterdag gezien. Dat staat nog wel op ons lijstje... Wat een prachtige foto's! Wij genieten hier ook van de winter, maar het is hier niet zo uitgestrekt...
    Zo te lezen kun je je daar behoorlijk nuttig maken. We hopen dat het je voldoening geeft. En wat die taart betreft: geniet daar ook maar van. Je krijgt waarschijnlijk voldoende beweging om er geen last van te hebben...
    Hartelijke groet!

  • 13 Februari 2012 - 18:36

    Oma:

    Wat een prachtige foto's. Wat is het land mooi met die sneeuw.
    Hoe ga je de grammatica van de noorse taal leren? Ga je een cursus volgen, of doe je het met c.d's of met een taalboek. Jammer dat je geen examen hoeft te doen in het maken van hondenhokken. Je slaagde vast met een 10.

  • 14 Februari 2012 - 21:37

    Roel:

    Hey Crista,

    Leuk om weer een verslag van je te lezen! Leuk om te zien wat je daar allemaal uitspookt in het hoge Noorden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 83087

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: