Sneeuw, gasten, sneeuw en sneeuw - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Sneeuw, gasten, sneeuw en sneeuw - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Sneeuw, gasten, sneeuw en sneeuw

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

20 Februari 2012 | Noorwegen, Kopperå

Laat ik toch maar eventjes een moment rust nemen om weer een stukje blog te schrijven.
Eigenlijk is het meer van hetzelfde. Veel tochten, vandaag zelfs een groep van 28 scholieren. Morgen hebben we nog een groep scholieren, maar dat zijn er 'maar' 20. Die groepstochten zijn wel het makkelijkst: gewoon de hele dag rondjes rijden en hier beneden bij het kampvuur eventjes stoppen om berijders te wisselen. Maar daardoor zijn ze ook het saaist, zowel voor mij als voor de honden. Zo'n dag bestaat voor ons namelijk uit zo'n 10 keer hetzelfde rondje maken, tussendoor eventjes in een halve minuut een kop net te hete thee achterover gieten en een ronde later een broodje met worst achterover werken. En voordat ze komen veel voorbereiding, achteraf veel opruimwerk.

Daarbij hebben we inmiddels al een week lang erg veel sneeuw, zodat ik 's ochtends extra lang bezig ben met voeren en dergelijke. Om de omheining van de puppies binnen te komen moet ik namelijk eerst de deur uitgraven, en bij een groot deel van de hondenhokken moet de ingang vrij gegraven worden. Daarbij worden de honden extra gevoerd, omdat we zoveel tochten maken en ze daardoor intensiever 'getraind' worden dan ik in mijn eentje kan doen: meestal zetten we ze allemaal in. En ik kan niet gewoon meer geven, want ze krijgen al per maaltijd ongeveer het maximale wat in hun maag past. Dus dat betekent een 3e maaltijd per dag. Al met al is het dus erg druk op het moment, en zal ik blij zijn als het weer wat tot rust komt, zodat de sneeuw weer wat kan inklinken en ik niet meer zoveel hoef te graven.

Ook is de sneeuwscooter weer kapot, zodat we het spoor niet kunnen platrijden voordat we er met de sledes overheen gaan. De eerste ronde op een dag is daardoor extra zwaar voor zowel de honden als mijzelf, om het spoor terug te vinden en weer goed plat te krijgen.

De jonge honden worden nu intensiever getraind, en dat blijft heel goed gaan. Dat is maar goed ook, want komende zondag moeten 2 van hen mee op een dagtocht. 1 van onze volwassen honden is namelijk gewond en daardoor een tijdje uit de running (letterlijk). Daardoor komen we zondag een hond tekort. Zal spannend worden hoe ze zich dan houden!

Onlangs heb ik feedback gekregen op mijn trial-artikel voor het tijdschrift waarvoor ik graag wil gaan schrijven, en vandaag heb ik een tweede versie ingeleverd. Ik heb zin om meer voor hen te schrijven, en hun eerste reactie was positief op zowel schrijfstijl als inhoud, dus dat belooft wat :)

Ook heb ik eindelijk mijn Noorse persoonsnummer! Dat werd inmiddels echt wel tijd, dus ik ben meteen begonnen om een aantal zaken te regelen. Kan mijn auto eindelijk Noors worden, lang voordat ik die mogelijkheid heb. Wordt nog een heel geplan om afspraken te maken, omdat ik van Bodil afhankelijk ben qua vervoer. Maar ik ben blij dat dit mogelijkheden biedt voor een volgende stap. Want hoe leuk dit werk ook is, ik ben wel klaar om verder te gaan en krijg daar ook steeds meer zin in, hoe meer het gestalte begint te krijgen.

En wat betreft de hondenhokken: we gebruiken een soort piepschuim als isolatie. Maar er zit een ingang in het hok dat gewoon open is, dus de koude lucht komt wel gewoon binnen. De sneeuw rondom het hok (er ligt standaard ongeveer een meter, en op het dak meestal zo'n 20-30 cm) zorgt voor extra isolatie, net als het stro op de bodem. Maar al met al is deze isolatie puur bedoelt om hun eigen lichaamswarmte binnen te houden.
Helaas is het door de drukte al een tijd geleden dat ik verder kon met het bouwen van nieuwe hokken, maar ik hoop deze week nog wel weer wat te kunnen doen. We hebben tenslotte nu al 9 uur zon per dag, waarom zou ik die niet benutten ;)

  • 20 Februari 2012 - 22:00

    Eline:

    Leuk Crista, suc6 met alles!

  • 21 Februari 2012 - 09:58

    Oma:

    Wat heb je het druk. Fijn dat je nu een persoonsnummer hebt. Wat fijn dat het tijdschrift wat in jouw artikelen ziet. Succes ermee! Jammer dat jullie sneeuwscooter weer stuk is. Jij kunt zo'n hoop, kun jij er niets mee? Je bent al een halve monteur. Geen aardige opmerking van mij.
    Het is geen auto, dat is het probleem.Groeten van Oma

  • 21 Februari 2012 - 20:33

    Tessa:

    Klinkt alsof je toch wel de nodige vooruitgang boekt! Fijn!
    En wat een schitterende foto's!
    Heb je al ideeën wat voor werk je wilt gaan zoeken?
    Ik begrijp dat ik, als ik nog wil langskomen daar, wel mag opschieten! ;) Eerst maar eens terug naar Nederland...

    Groetjes en succes!

  • 22 Februari 2012 - 20:26

    Pieter:

    Leuk!
    Ehh: 'Achterover werken'? :P

  • 27 Februari 2012 - 19:08

    Nynke:

    Hee, veel goed nieuws! Op de sneeuw na dan misschien. Hopelijk geniet je wel van dit werk zo lang het duurt, want je gaat het vast missen later!
    Lijkt me nog lastig om tijd en energie te vinden voor schrijven, met al dat zware werk. Maar blijkbaar gaat het je goed af!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 83132

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: