Lang - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Lang - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Lang

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

08 Januari 2012 | Noorwegen, Kopperå

Afgelopen week hebben we eindelijk wat lagere temperaturen gehad. Tegelijkertijd ook redelijk wat sneeuw, zeker vrijdag. Daardoor waren de trainingstochten deze week extra zwaar, omdat het spoor elke dag opnieuw opgereden moest worden. Vrijdag betekende dat dat ik mijn trainingsronde heel ver ingekort had, tot iets meer dan 10 kilometer, maar alsnog ruim 3 uur nodig had om deze afstand af te leggen. Terwijl ik normaal gesproken de dubbele afstand in de helft of 2/3 van die tijd afleg. Dus voor mij ook een hele zware training: moest overal waar het recht was of naar boven ging meeduwen, en zelfs waar het naar beneden ging moest ik meestal meesteppen.
Na de training ging ik het erf schoonschuiven met de ATV. De sneeuwschuiver was de hele week niet langs geweest (ze vinden de weg hierheen eigenlijk te eng om hem te willen rijden), dus besloot om die ook te schuiven, anders zouden ze er met de auto niet door kunnen komen (lag meer dan 30 cm verse sneeuw). Had 1 keer met moeite heen en weer gereden, en was op weg voor de 2e keer omdat ik maar 15 cm had meegenomen de eerste keer. De truc was om een flinke aanloop te nemen en dan door te rijden. Zo gauw je iets afremde onderweg, zat je vast in de sneeuw. En natuurlijk zorgen dat je niet van de weg raakt... Maar toen ik net bijna op mijn keerpunt was, brak de versnellingspook af... Voelde die dag al niet helemaal zoals het hoorde, zat waarschijnlijk een klein breukje in, en in combi met de kou gaf het metaal het gewoon op. Voordeel was dat het nu zeker was dat ze er met de auto niet door konden komen, want op deze weg kunnen 2 auto's elkaar niet passeren. Uiteindelijk hebben we hem weggesleept achter de auto (hij stond in zijn vrij, gelukkig), en staat hij nu nog op een uitwijkplaats langs de weg. Komende week naar de garage.

Afgelopen week ben ik ook begonnen om de jonge honden te trainen. We hebben er 6 van afgelopen april. Konden al wel eerder getraind worden, maar in verband met praktische overwegingen hebben we dat even uitgesteld. Maar donderdag zijn ze dan eindelijk op hun eerste training geweest. Ze hebben nog geen uithoudingsvermogen, dus ze gaan alleen op onze kortste ronde (ongeveer 4 km). We gaan heel langzaam en ik moet regelmatig stoppen om ze weer goed op hun plek te zetten of tot de orde te roepen. Maar de meesten deden het verbazingwekkend goed, en vrijdag stonden ze al te springen om weer mee te mogen. Ook al is het aantrekkelijk om ze veel mee te nemen en intensief te trainen, de kans om teveel te trainen is erg groot, en dan kunnen de (lichamelijk en psychische) gevolgen de rest van hun leven merkbaar zijn. Dus we beginnen gewoon rustig aan. De jongere pups kunnen nog aan hun training beginnen voordat de sneeuw vertrokken is, dus volgend jaar zijn er veel extra honden.

De lunch tijdens een tocht is ingewikkeld. Ze moeten goed vastliggen, want tegen de tijd dat we gaan lunchen hebben ze misschien 15 of 20 kilometer afgelegd, en zijn ze nog lang niet moe. Sommige zijn vrij rustig en stil, maar een groot deel staat gewoon te springen om verder te gaan. Dus het is nogal een geblaf en getrek tijdens de lunch, allesbehalve rustig ;) Wat ik wel merkte, is dat ze na verloop van tijd rustiger worden, totdat ik opsta, dan begint het weer van voren af aan. Dus willen toeristen een rustige lunch, dan moeten ze zelf alles regelen en mij alleen stil laten zitten ;)

De dagen beginnen al merkbaar langer te worden. Inmiddels is het volgens mij alweer een halfuur langer licht dan de kortste dag. Zal wennen zijn om straks mijn dagritme daar op aan te passen en niet te blijven werken van voordat de zon opkomt tot nadat hij ondergaat ;)

Verder heb ik contact gehad met de universiteit over verder studeren. Is allemaal mogelijk en weinig haken en ogen. Moet nog een paar dingetjes duidelijk krijgen, voor ik een beslissing kan nemen. En voor mij gelden wel de regels van een Noorse student, maar omdat ik geen enkel diploma in Noorwegen heb gehaald en dus geen bewijs heb dat ik het Noors beheers, moet ik wel eerst een toets maken (en halen) voordat ik me zou mogen inschrijven. Kan via een universiteit of iets dergelijks, maar die bieden dat maar een keer per kwartaal aan. Zou voor mij betekenen dat ik in april de toets zou kunnen maken, en dan weet ik pas 31 mei of ik hem gehaald heb, terwijl ik me voor 1 juni zou moeten inschrijven... Dus ik ben nog aan het uitzoeken of ik niet op een andere manier zo'n bewijs kan krijgen.

Oh, en ik heb een nieuwe telefoon + (Noors) nummer, mocht ik vergeten zijn om je het nummer door te geven en je hem wel graag willen, mail dan even. Mijn Nederlandse telefoon gebruik ik in principe alleen nog als ik in Nederland ben.

  • 08 Januari 2012 - 18:27

    Tonny Oosterhoff:

    Hallo Crista,
    Knap van je zo trouw je verhaal bij te werken. Leest lekker weg.
    groeten uit Nijkerk

  • 08 Januari 2012 - 18:44

    Familie Houtman:

    Dag Crista, fijn dat er sneeuw valt want dat hoort tenslotte bij een deel van je werk. Maar ja, het levert ook problemen op, zo lezen wij. Hier is in de verste verte nog geen sneeuw te zien, wel veel regen en af en toe waait het flink. Wij vragen ons af of het hier nog wel winter wordt...
    Wij hopen dat je voldoening vindt in je werk en wensen je veel sterkte!

  • 10 Januari 2012 - 15:09

    Nynke:

    Leuk dat de pups zo graag trainen! Daar zijn ze natuurlijk op gefokt, maar fijn als dat dan ook werkt ;-)

    Het is ook altijd wat met die sneeuw, te veel of te weinig of op de verkeerde plekken :p Wat is er zo eng aan jullie weg, dat ze niet even komen schuiven?

    Dat verhaal met de taaltoets speelt ook voor veel mensen hier. Dat je pas veel later kunt beginnen met studeren omdat die toets niet vaak genoeg afgenomen wordt... Maar hopelijk is er een andere methode voor je!

  • 14 Januari 2012 - 14:04

    Ronny Blok:

    Leuk om via de reisverslagen een beetje meer te weten te komen over jouw bestaan in Noorwegen. Ik geniet ervan en hoop dat je het blijft doen.
    Heel veel lieve groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 83097

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: