Meer pech - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Meer pech - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Meer pech

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

15 Januari 2012 | Noorwegen, Kopperå

Allereerst bedankt voor alle leuke berichtjes steeds :) Schrijven is geen straf voor mij, en er gebeurt genoeg, dus waarschijnlijk houd ik het nog wel even vol ;)

Over schrijven gesproken, afgelopen week heb ik mijn eerste (proef)artikel ingestuurd voor het 2e tijdschrift waar ik contact mee heb. Nu afwachten wat ze er van vinden, spannend.

Verder, zoals de titel van dit verslag al zegt, zit het nog niet mee. Gisteren hadden we nog meer pech. We zouden dit weekend 2 dagen gasten krijgen, gisteren voor een tocht van een hele dag, vandaag voor een halve dag. Uiteindelijk besloten die van vandaag om toch een hele dag te gaan, zodat we ze met zijn vieren gisteren hebben laten komen. Dit keer hadden ze elk hun eigen slede, zodat ik 4 sledes achter me aan had, toch weer een extra uitdaging vergeleken met de vorige keer. De afgelopen week is er enorm veel sneeuw gevallen, donderdag en vrijdag heb ik daardoor niet kunnen trainen. Betekende dat al onze sporen weg waren. Lag meer dan een halve meter sneeuw, kwam boven mijn knieën uit. Maar het kwam ook boven de honden uit, zodat ze moesten zwemmen toen ik donderdag probeerde te trainen, en dat is niet te doen. Bovendien was de sneeuwschuiver de hele week niet langsgekomen, dus de weg was ook niet begaanbaar voor auto's. Vrijdagnacht kwam hij dan uiteindelijk toch langs (hij vindt onze weg eng om te rijden, daarom weigert hij eigenlijk om hier te schuiven) en had ons erf ook wat uitgebreider geschoven, dus dat was fijn. Jan Ove vertrok om een spoor uit te zetten, zijn plan was om daar 2 of 3 keer overheen te rijden, zodat alle sneeuw een beetje inklonk en het voor ons beter begaanbaar was. Alleen belde hij net toen de gasten aankwamen, dat hij pech had met de sneeuwscooter en onderweg gestrand was. Betekende voor mij een enorme extra uitdaging, want ik had maar heel weinig spoor, en moest toch een tocht van meerdere uren maken. Bovendien wist ik niet in hoeverre het stuk waar hij gestrand was begaanbaar was voor ons. Ben gewoon op weg gegaan en heb het beste gehoopt. Lunch was een ramp, want er was geen plek om de sledes fatsoenlijk vast te zetten. Daardoor moesten we ze redelijk dicht bij elkaar zetten, zodat ik tijdens de lunch alleen maar bezig was om de harnassen die ze doorgeknaagd hadden tijdelijk te repareren met touw en alle lijnen die ze door hadden gebeten. En dat waren er veel, mijn reservetouwen (heb er altijd redelijk veel bij me) waren al snel op. Toen werd het dus nog extra improviseren en nieuwe touwen maken door 2 kapotte samen te stellen. Maar mijn knopen hebben heel goed gehouden, zodat we prima thuiskwamen. Kon de route ook redelijk inplannen zodat ze een fatsoenlijke vulling van hun tijd hadden. En ze waren heel tevreden en enthousiast, gelukkig.

We hadden veel geluk met het weer, gisteren. Eergisteren (en daarvoor) hadden we veel sneeuw en wind, voor vandaag en morgen voorspelden ze regen (en dat heeft het tot nu toe ook gedaan), maar gisteren hadden we een mooie dag, met maar heel weinig neerslag en vrijwel geen wind. Het is wel goed dat het nu regent, dan klinkt de sneeuw wat in. Vanaf overmorgen zeggen ze dat de temperatuur weer omlaag gaat, dus vanaf dan moet het weer prima begaanbaar zijn met de sledes.

Binnenkort zal ik nog eens wat foto's uploaden.

  • 15 Januari 2012 - 11:24

    Maaike En Myra:

    Groetjes uit Wageningen! Hier is de winter ver te zoeken, vanmiddag drinken we thee op het balkon ;-)

  • 16 Januari 2012 - 08:34

    Oma:

    Wat knap van je om onder die omstandigheden toch de tocht weer tot een goed eind te brengen. De gasten hebben kunnen merken dat het niet altijd zo gemakkelijk gaat. Ik ben trots op je! Groeten!

  • 16 Januari 2012 - 18:16

    Nynke:

    Wauw, dat zal een interessant gezicht geweest zijn, met al die aan elkaar geknoopte stukken tuigage! Kunnen ze niet gewoon op een tak gaan kauwen ofzo, als ze zich vervelen :p
    Worden de honden extra 'vervelend' als ze een tijdje niet getraind hebben? Dat zou ik hebben :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 83161

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: