Controle - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Controle - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Controle

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

21 Januari 2012 | Noorwegen, Kopperå

Waar vorige week de trainingen lastig waren door grote hoeveelheden verse sneeuw, was het deze week weinig beter, door gebrek aan verse sneeuw. Het heeft gedooid en geregend vorig weekend, pas aan het begin van de week vroor het weer. Een behoorlijk deel van de sneeuw is daardoor verdwenen, en wat overbleef werd hard en glad, meer ijs dan sneeuw. Waar ik vorige week over was gegaan op 8 honden voor de slee, 1 keer zelfs 10, ben ik nu weer teruggegaan naar 6. Vorige week moest ik af en toe zelfs duwen als we naar beneden gingen, nu moest ik ook remmen als we naar boven gingen. Wereld van verschil! En omdat de scooter kapot is, kon het spoor ook niet fatsoenlijk aangereden worden, zodat het enorm hobbelig werd waar de honden er maandag doorheen gezakt waren. Gelukkig kon Jan Ove een scooter lenen en heeft hij donderdag een deel van het spoor weer aangereden, en is er een klein laagje verse sneeuw gevallen. Het wachten is op een extra laag nieuwe sneeuw, en op de scooter. Maar daarvan was de motor kapot, en nieuwe onderdelen moeten uit Finland komen, dus dat kan nog even duren.

Afgelopen week hebben we (standaard)controle gehad van de Noorse VWA. Die controleren in principe jaarlijks (of om het jaar) alle adressen waar meer dan 4 dieren gehouden worden. Nu het rapport afwachten, maar degene die langskwam (een dierenarts) leek positief. Niet in het minste om mijn achtergrond ;)

Komende tijd hebben we een aantal keer gasten die een tocht komen maken. Eigenlijk voornamelijk in de weekenden. Maar degenen die in januari nog langs zullen komen zijn geen ingewikkelde tochten. Gelukkig maar, zo zonder sneeuwscooter!

Vorige week ben ik langs het bevolkingsregister gegaan voor een persoonsnummer. Tenminste, dat was de bedoeling. Het was even een gok waar dat register te vinden was, maar we vonden het adres. Alleen bleek het gesloten te zijn. Uiteraard. En het is niet zo vaak geopend, dus het is even lastig plannen wanneer ik er dan langs kan. Komende week nog maar eens proberen. Wordt wel eens tijd, een bankrekening is wel praktisch, en dan kan ik me hier inschrijven als dierenartsassistente enz.

Qua studie ben ik nog altijd aan het overleggen. Mailen met verschillende mensen aan de universiteit om wat meer te weten te komen over de ins en outs. In elk geval is zeker dat ik de Bergenstest (die taaltoets waar ik over schreef) moet maken. Van wat ik er over kan vinden, is dat een behoorlijk lastige test. Maar door de meesten wordt het luister-gedeelte als lastigst bestempeld (er komen verschillende dialecten voorbij en dergelijke, en je moet een gesprek voeren ofzo over verschillende onderwerpen, als politiek). Dat gedeelte vrees ik eigenlijk niet, omdat ik hier al zoveel maanden gewoond heb, met verschillende dialecten heb gepraat en genoeg Noors gehoord heb op radio en tv. Voor mij zal de kneep hem juist in het schrijfgedeelte zitten, omdat ik het grootste deel van mijn taalkennis door ervaring heb opgedaan. En dus niet altijd de juiste schrijfwijze van een woord weet, en helemaal niet de officiële grammaticaregels. En van het meeste weet ik wel of het dialect is of 'abn', maar bij schrijfwijzen weet ik dat niet altijd. Maar die test zou ik pas in april kunnen doen, dus ik heb nog even om het voor te bereiden. Eerst maar eens achter zien te komen wat er eigenlijk getoetst wordt. Wel spannend om dat dan te gaan doen zonder ooit officieel les te hebben gehad.

Taal blijft fascinerend. En het is grappig om overeenkomsten te zien in verschillende talen en daardoor een idee te krijgen waar bijvoorbeeld uitdrukkingen vandaan komen. Hoewel ik niet altijd meer weet of ik in het Nederlands wel bestaande uitdrukkingen gebruik, of Noorse uitdrukkingen letterlijk vertaal. Andersom heb ik dat probleem niet, op de een of andere manier.
Sommige dingen in een taal zijn heel apart, soms onverklaarbaar. Figuren bijvoorbeeld: in het Nederlands heb je een driehoek, vierkant, vijfhoek, zeshoek enz. Alles behalve de vierkant heet -hoek. Waarom heet een vierkant dan niet een vierhoek? Inderdaad, vierhoek is wel een officieel toegestane benaming, maar weinig gebruikt. In het Noors heten ze gewoon allemaal -kant...
In het Nederlands zijn de laatste jaren veel buitenlandse woorden (voornamelijk Engels) bijgekomen. In het Noors kennen ze een gedeelte van die woorden ook wel, maar de meesten worden dan wel op zijn Noors uitgesproken. Toch een betere integratie!
En het blijft lastig dat het Nederlands een hele groep woorden mist, voor de meeste termen binnen de sledehondensport bestaan geen Nederlandse woorden. En dat is heel lastig, want dan moet je Engelse termen gebruiken, of het woord omschrijven. Maar wat doe je als je een woord nodig hebt dat de vooruitgaande beweging van een slee waar honden voor gespannen staan beschrijft? Hier heet dat 'kjøre', wat ook een boot, een auto, een fiets en eigenlijk elk voertuig doet.
Ja, het leven wordt simpeler als je Noors spreekt in plaats van Nederlands ;)

Zo begint bijna de nieuwe week. Komende week hebben we een stagiair hier. Hele vooruitgang, van zelf stagiair zijn nu een stagiair begeleiden hier. Hij woont hier ook een week op de kennel, dus het is even spannend hoe dat gaat klikken, wat voor persoon het is en dergelijke. Hopen dat het goed uitvalt!

  • 21 Januari 2012 - 21:56

    Nynke:

    Spannende nieuwe dingen! Hopelijk gaat het lukken met de bankrekening enzo, maar de stagair lijkt me ook een bijzondere ervaring. Ben je zomaar opeens leidinggevende ;-)

    Voor het Nederlandse staatsexamen bestaan er proeftoetsen (gratis te downloaden), zoiets zal er voor de Noorse test ook zijn. Dan weet je in ieder geval hoe het er ongeveer uit ziet. Enne.. misschien maar eens wat Noorse boeken lezen dan, om aan de woordbeelden te wennen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 83171

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: