Feestdagendrukte - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Feestdagendrukte - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Feestdagendrukte

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

03 Januari 2012 | Noorwegen, Kopperå

Mijn vorige verslag is alweer eventjes geleden. Drukke dagen gehad na die tijd. Eerst was het kerst, dat heb ik bij Bodil thuis gevierd. De zus van Jan Ove die ik nog niet ontmoet had was er ook, en zijn ouders.

Tweede Kerstdag kwamen mijn ouders en broertjes voor een bezoek van 5 dagen. Zondagnacht had het flink gestormd, zodat we maandag zonder stroom zaten (waarschijnlijk een boom op een leiding gevallen ergens, de hele omgeving zat zonder en in meer delen van de provincie was de stroom een tijd weg geweest). Halverwege de middag was de electriciteit terug, maar we hebben toch ons elandvlees maar buiten boven het vuur geroosterd: niets gaat boven gebarbecued elandvlees ;) Het was raar om weer Nederlands te praten, dat doe ik niet zoveel. En over Skype klinkt dat toch anders dan als er iemand tegenover je staat. Moest maandag heel erg aan de klanken wennen, die klonken heel onnatuurlijk. En ik kon plotseling instemmen met een zwager van Bodil die een tijd terug zei dat er zoveel harde g-klanken in het Nederlands zitten, hoewel ik het toen niet met hem eens was.. ;) Uiteindelijk was het weer pas woensdag rustig genoeg om een sledenhondentocht te kunnen maken, maar toen kregen we visite van Bodil en Jan Ove, en werd ik ziek. Dus de tocht werd naar donderdag uitgesteld. Was nog heel slap van woensdag, was eigenlijk al uitgeput toen alleen de honden nog maar ingespannen waren. Uiteindelijk wel 3 rondjes gemaakt, met steeds 2 sledes achter me, maar toen was het echt op. Baalde wel, maar het was niet anders. Het blijkt een griep te zijn die hier heerst, net als vorig jaar, volgens mij rond dezelfde tijd. Helaas bouw je er geen weerstand tegen op: zowel dit jaar als vorig jaar zijn er gezinnen waarin mensen elkaar blijven aansteken, zodat sommigen 3 keer achter elkaar ziek worden... Zal het maar bij 1 keer houden. Sinds vandaag geen last meer van de naweeën.

Vrijdag iedereen weer naar het vliegtuig gebracht, maar heb nog geen tijd gehad om ze te missen of het feit dat ik hier weer alleen zit te beseffen. Zaterdag heb ik namelijk samen met Jan Ove en Daniel (een vriend van de familie) een lange tocht naar Zweden gemaakt. Moeilijkheidsgraad lag wat hoger dan ik tot nu toe heb gehad, ben dan ook 2 keer van mn slee gevallen. Gelukkig zijn zowel Jan Ove als Daniel ook een keer onderuit gegaan ;) De omgeving was echt prachtig; we kwamen een heel stuk hoger dan hier. Gingen over bergtoppen en hoogvlaktes. Volgens mij heeft Daniel een aantal foto's gemaakt, zal eens kijken of ik die te pakken kan krijgen. De route moet nog een beetje aangepast, want die is nu niet begaanbaar met toeristen, of ze moeten al heel veel ervaring hebben.
Eind van de middag toen meegegaan naar Bodil en Jan Ove om daar oud en nieuw te vieren. Net als vorig jaar bij zijn zus die vlakbij hen woont, met dezelfde familieleden als toen. Was gezellig om ze weer te zien. Zondag kwam er nog wat familie van haar bij hen langs.

Had vrijdag ofzo te horen gekregen dat we maandag gasten zouden krijgen. Die hadden vorige week gevraagd of ze op zo korte termijn nog een tocht konden afspreken. Was zondagavond pas laat weer thuis, dus heb maandagochtend vroeg alles voorbereid voor de tocht. Was best zenuwachtig vooraf, want dit was de eerste tocht die ik echt zelf zou doen over grotere afstand. Maar waar ik het meest ongerust over was, was dat het inclusief lunch was. Dus ik moest ergens onderweg een plek vinden met genoeg bomen om de sledes goed vast te kunnen leggen, waar ik dan de honden vast moet leggen, zodat die er niet zonder ons vandoor zouden gaan, vuur maken, worstjes roosteren, de toeristen zo'n 3 kwartier onderhouden en dan weer verder. Bovendien was 1 van de toeristen zwanger, dus het was even afwachten hoe het haar zou vergaan. Het waren 2 koppels, die elk samen 1 slee zouden delen. Bovendien kende ik de route niet helemaal, want sinds mijn laatste trainingstocht had het gesneeuwd en was er een en ander veranderd. Het ene koppel woonde al 3 jaar in Trondheim, en Bodil dacht dat ze oorspronkelijk uit Duitsland kwamen en dat het andere koppel Duits zou zijn. Even omschakelen toen Jan Ove mij voorstelde en ze ineens in het Nederlands iets tegen me zeiden, dat klinkt heel raar als je Duits of Engels of Noors verwacht! Ze bleken allemaal uit Nederland te komen, 1 was origineel Hongaars. De hele dag verliep prima, en naderhand hebben ze nog 1,5 uur theegedronken hier omdat ze nog niet in hun hut konden. Was heel gezellig, en ik heb nu ook een adresje in Trondheim als ik ooit een logeerplek daar zoek ;)

Vanaf vandaag is dan eindelijk de rust teruggekeerd. Net de laatste was uit de wasmachine gehaald, laatste afwas weggewerkt en spullen van gisteren opgeruimd. Alleen straks nog een stapel beddegoed liggen om op te vouwen en op te ruimen, dan zijn alle sporen van 2 drukke weken weggewerkt. Heb ik 1,5 week om weer in mijn normale routine terug te keren, en dan weer een weekend met toeristen. Maar eerst even genieten van de rust :)

  • 03 Januari 2012 - 16:57

    Sanne:

    Haaa daar zijn de winterse plaatjes die we hier zo missen!
    Klinkt als drukke, maar gezellig volle feestdagen. Vreemd zo'n griepje, maar je bent er nog aardig snel vanaf gekomen! Weird zeg dat dat Nederlands al zo vreemd klinkt, maja je bent stiekem al best een lange tijd weg ;) Entertainment tijdens de stop ook gelukt gister? :P
    Enjoy de rust!

  • 03 Januari 2012 - 18:57

    Familie Houtman:

    Dag Crista, leuk om zo wat van jouw belevenissen te lezen en te zien. Zo krijgen we een beeld van jouw leven in Noorwegen, zoals we momenteel uit diverse landen beelden krijgen van het dagelijks leven. En af en toe zouden we best eens even een kijkje willen nemen... Maar eerst staat Curaçao op het programma. We wensen je veel sterkte en een gezegend nieuw jaar!

  • 04 Januari 2012 - 04:36

    Tessa:

    Hoi Crista,

    allereerst een goed en gezegend nieuwjaar gewenst! Ik hoop dat je je echt thuis mag gaan voelen in Norge!

    Het ziet eruit alsof je lekker aan de slag bent daar. Ben stiekem wel een beetje jaloers. Ik heb het hier goed naar de zin hoor, maar zo buiten in de natuur bezig zijn lijkt me wel mooi! Sledetochten, eland grillen... :) Ik hoop de kans te krijgen om je eens op te zoeken! Succes met al je bezigheden.

    Liefs!

  • 04 Januari 2012 - 08:40

    Nynke:

    Logisch dat je zenuwachtig was! Maar nu heb je niet alleen een logeeradresje erbij, maar ook een ervaring om trots op te zijn :-) Kun je meteen een stuk zekerder vooruit kijken naar de volgende toeristen.
    Moeten de honden tijdens zo'n lunchpauze gewoon drie kwartier stilzitten? Daar had je iets over geschreven geloof ik, dat je dat ook met ze geoefend had. Hopelijk doen ze een beetje braaf mee met de lunchpauze ;-)

    Ben benieuwd naar de foto's van Zweden!

  • 04 Januari 2012 - 10:07

    Kees:

    Tijdens de lunch zijn de honden zeker alwel wat moeier en dus wat rustiger dan als ze weggaan hoop ik? ;)

    Zo'n lange tocht door de bergen lijkt me ook supergaaf! Had het er nog over toen we daar waren dat ik ook wel een keertje daar de bergen in zou willen..

    Ohja, en het geroosterde elandvlees was super lekker! En dat zeg ik niet omdat ik zelf (een deel) heb geroosterd :P

  • 04 Januari 2012 - 16:01

    Oma:

    Ik ben trots op je. Je hebt die moeilijke tocht tot een goed eind gebracht. Fijn dat je er ook nog een adres in Trondheim bij over gehouden hebt. Kan altijd van pas komen.
    Ik hoor dat elandvlees lekker is. Kees is er trots op dat hij het zo lekker heeft klaar gemaakt. Opa en ik wensen je Gods zegen voor 2012.
    Ik vraag me af heb je helemaal geen heimwee naar Holland?
    Je maakt wel allemaal spannende dingen mee, maar je zit ook wel alleen . Groeten van Oma

  • 04 Januari 2012 - 16:01

    Oma:

    Ik ben trots op je. Je hebt die moeilijke tocht tot een goed eind gebracht. Fijn dat je er ook nog een adres in Trondheim bij over gehouden hebt. Kan altijd van pas komen.
    Ik hoor dat elandvlees lekker is. Kees is er trots op dat hij het zo lekker heeft klaar gemaakt. Opa en ik wensen je Gods zegen voor 2012.
    Ik vraag me af heb je helemaal geen heimwee naar Holland?
    Je maakt wel allemaal spannende dingen mee, maar je zit ook wel alleen . Groeten van Oma

  • 04 Januari 2012 - 16:07

    Oma:

    Crista ik ben trots op je. Je hebt die tocht met onze landgenoten tot een goed einde gebracht en de mensen waren heel tevreden , begrijp ik uit je verhaal. Kopen jullie dat elandvlees of jagen jullie zelf op elanden? Ben je weer opgeknapt? Wat een spannende tochten maak je mee. Heb je geen heimwee naar ons land? Fijn dat je nu ook een adres in Trondheim hebt waar je op terug kunt vallen.Groeten van Opa en Oma

  • 15 Januari 2012 - 17:12

    Aaike:

    Hé, wat leuk om je verslag te lezen over onze dag in op de hondesledes... Dank je nog voor de leuke dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 83166

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: