Van elanden naar vossen - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Van elanden naar vossen - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Van elanden naar vossen

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

16 November 2011 | Noorwegen, Kopperå

Vorig jaar liepen hier elanden rond, we hadden 3 vaste bezoekers die elke dag wel langskwamen. Dit jaar zijn ze nog niet langs geweest, dus we nemen aan dat ze zijn geschoten. Betekent dat het nog lang duurt voor er nieuwe elanden hun schuwheid kwijt zijn en ontdekken dat het goed toeven is rond het huis. Maar in plaats van de elanden hebben we sinds een paar weken een vos. Nadeel is dat elanden prooidieren zijn voor de honden, zodat hun voorbijgang voor een concert zorgde, terwijl de vos een concurrent is en dus alleen voor heel veel geblaf zorgt. In plaats van huilende honden hebben we nu dus veel geblaf; vaak hangt hij hier een uur rond om muizen en dergelijke te eten.
Maandag weer bij de politie langs geweest, de 5e keer volgens mij. Ze wist niet helemaal zeker of ons contract volgens de regels is, maar ik heb in elk geval een document dat vertelt dat de politie hier mij toestemming geeft om hier te leven. Nog niet helemaal een verblijfsvergunning, maar een voorloper ervan. Als het goed is ontvang ik een document van de belastingdienst over de post. Als ik die krijg is het contract dus in orde, anders krijg ik een telefoontje dat ik nog een keer langs moet met een nieuw contract.
Mijn contract hier loopt officieel tot 1 juni en voor ik serieus naar een andere baan ga kijken wil ik alle officiele zaken geregeld hebben, dus ik houd me nog nauwelijks bezig met wat ik hierna zal gaan doen. Hoewel ik wel af en toe wat rondsnuffel en nadenk welke richting ik uit wil. En ik heb altijd het liefst het onderzoek in gewild, wat nog altijd zo is, dus het idee om een master te gaan doen heb ik ook nog niet losgelaten. Ook iets om wat over rond te vragen en mailen dus.
Het weer zit nog niet echt mee. Vorig jaar was het al vrij laat winter, nu helemaal. Afwisselend een aantal dagen met veel regen en veel bewolking, en een aantal dagen met heel veel zon en overdag dus hoge temperaturen, maar 's nachts vrieskou. Hoewel dat wel lijkt om te slaan, vandaag was het de hele dag rond het nulpunt, terwijl het wel zwaar bewolkt was. En het heeft al een tijdje redelijk gevroren 's nachts, zodat de grond, ondanks de regen, toch erg hard en bevroren is. De grond is dus klaar voor sneeuw, en wij ook al een tijd. Maar de komende dagen voorspellen ze droog weer.
Verder ben ik met de zolder bezig. Afgelopen weekend heeft Bodil spullen uitgezocht daar. Vandaag heb ik een vuur gestookt van allemaal afval. Nu kan ik het een en ander opruimen en herinrichten en schoonmaken, en dan is het klaar om er in te trekken als er gasten zijn. De zolder heeft de meeste 'originele details' van het hele huis, en dat trekt mij altijd. Net als de bovenverdieping van de schuur. Om daar een set van een stuk of 20, 25 van dezelfde stoelen te vinden en je af te vragen wat de reden is dat iemand ooit zoveel van dezelfde stoelen heeft aangeschaft. En al het houtwerk, daar houd ik van, dat heeft uitstraling.
Oh, daar over gesproken, laat ik een mogelijk misverstand uit de weg ruimen. Op een gegeven moment begreep ik van iemand dat die er niet serieus over nagedacht had dat een hondenspan puur met commando's wordt gestuurd. Maar dat is dus wel het geval, je gebruikt alleen je eigen stem. En af en toe een (harde) hand, als ze niet luisteren of het niet begrijpen. Het is niet als een paardenspan, met teugels of iets dergelijks. Dacht er over na vandaag onder de training hoe dat er uit zou zien, en met meer dan 2 honden is dat volgens mij onmogelijk. Probeer eens voor je te zien hoe en slee met 14 honden ervoor, en teugels aan de voorste honden, er uit zou zien. Waarbij je je in moet denken dat het totale hondenspan dan een lengte van meer dan 10 meter heeft... Nee, we gebruiken geen teugels ofzo ;)

  • 19 November 2011 - 19:37

    Papa:

    origineel houten zoldering.. das mooi!
    houtsnijwerken panelen maakte je overopa vroeger als houtbewerker...

  • 21 November 2011 - 19:28

    Nynke:

    Ik wist niet dat vossen muizen vingen. Weer wat geleerd.
    En blijkbaar steek je de overtollige spullen die je op zolder vindt inderdaad in de fik ;-)

    Fijn dat je in ieder geval een document hebt nu, dan zit er tenminste beweging in. Het zal dus wel goedkomen. En dan kun je aan de volgende uitdaging beginnen!
    Is het een beetje te doen denk je, een master volgen daar? Word je als 'allochtoon' nog een beetje gesponsord door de overheid?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 83088

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: