Zekerheid - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Zekerheid - Reisverslag uit Kopperå, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Zekerheid

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

06 November 2011 | Noorwegen, Kopperå

Ik zal eens wat van de vragen beantwoorden.

Pups worden pas intensief getraind als ze een jaar oud zijn. Maar voor die tijd gebeurt er al wel van alles dat van belang is voor de training. Ligt er een beetje aan wanneer de pups geboren zijn hoe dat er uit ziet. Over het algemeen wordt dat zo gepland dat pups in het najaar geboren worden: dan is net de zomerrust over als ze een jaar oud zijn en wordt de training tegelijk met de andere honden opgebouwd. De oudste pups die wij hebben zijn nu een halfjaar oud en dat komt dus net lastig uit. Ze worden af en toe wel ingespannen en hebben al 1 keer gelopen voor de ATV, maar dat is dan echt maar een paar honderd meter en heel langzaam. Gaat er vooral om dat ze leren hoe het is om een harnas om te hebben en in een team te lopen.
Van de jongste pups zijn de eerste 2 net weg sinds vrijdag. Ze zijn inmiddels ruim 2 maanden oud. Deze 2 zijn met de eigenaar van de moederhond mee (die woont nu al een paar maanden bij ons om praktische reden en blijft ook nog). Hij zou er eerst 4 nemen, maar wil vooral reutjes omdat je dan in je kennel geen problemen hebt met loopsheid enzo. En het nest bestond uit 2 reutjes en 7 teefjes, dus uiteindelijk besloot hij er minder te nemen. Betekent dat wij er veel moeten zien te verkopen, want hier zijn meer teefjes dan reutjes, en Bodil probeert dat ongeveer in evenwicht te houden. Alleen zijn er veel pups te koop in deze tijd van het jaar, dus het kan nog wel even duren voor we ze kwijt zijn. En nee, ik kan er niet een paar overnemen. Als ik al meer zekerheid had qua baan en woning en dergelijke had het gekund, maar nu is het gewoon niet verstandig, helaas.

De sokken. Nee, die worden niet gebreid, maar genaaid. We gebruiken stof, daarom slijten ze zo snel. De sluiting gaat met klittenband. Zal wel eens foto's uploaden. We hebben ook stof klaar liggen met skai/leer aan de ene kant, maar onze naaimachine kan dat niet aan, dus helaas kunnen we dat niet gebruiken. Ze zijn heel simpel te maken en snel klaar, maar omdat ze zo snel slijten moeten we dan ook een grote voorraad hebben liggen. Gelukkig zijn de meeste voeten inmiddels weer genezen en is het weer iets gunstiger, zodat we nog maar 1 hond hebben die sokken aan moet met de training.

Mijn auto. Die kan er prima tegen om een tijd stil te staan, is de afgelopen jaren veel voorgekomen. Als ik hem regelmatig start in die tijd blijft hij sowieso prima lopen, anders is er kans dat ik eerst de accu moet laten en/of dat het wat meer moeite kost. Maar de accu is net vervangen voor ik vertrok, en ik heb een acculader mee. Die is al prima van pas gekomen om de bedrijfsauto van Bodil weer aan de gang te krijgen toen die niet meer wilde starten.

Gisteravond hebben we veel lol gehad toen ze bedachten dat ze mijn weblog wel door een vertaalmachine konden halen, want ze vonden het zo jammer dat ze mijn blog niet konden lezen. Zoals te verwachten was het resultaat hier en daar heel erg lachwekkend (zo zou in 1 van de verslagen staan dat Jan Ove op vrijdag in een machine veranderde), maar de lijnen konden ze wel een beetje volgen.

Morgen ga ik nog weer langs de politie: er was iets niet goed aan mijn arbeidscontract, zodat de aanvraag van mijn verblijfsvergunning niet opgestuurd kon. Ze zouden het er met Bodil over hebben, maar het netwerk van haar telefoon heeft er een tijd uit gelegen, dus ze hebben geen contact gehad. Als het goed is kan ik morgen een lijst mee krijgen met voorwaarden voor het contract, waarop we een nieuwe opstellen en tekenen, die moet dan weer bij de politie langs gebracht, en als het goed is is dan echt alles in orde.

Verder ben ik hier steeds meer eigen baas: Bodil komt steeds minder. Ze heeft nog ongeveer een maand te gaan en kan daardoor niet veel meer doen hier. Dan is het praktischer als ze niet elke dag zoveel tijd kwijt is aan het heen en weer reizen, maar gewoon thuis kantoorwerk doet. Ik red me hier toch wel.

Wat betreft daglengte wordt die merkbaar korter. Het is inmiddels vroeg donker: om een uur of half 4 begint het te schemeren en tussen 4 en half 5 wordt het echt donker. En de zon komt om ongeveer 8 uur op, hoewel het al wel om een uur of half 8 licht wordt. Betekent dat het dagritme ook merkbaar verandert. Mijn avondeten is inmiddels verschoven naar een uur of 5, en dat zal langzaam nog wel eerder worden. Qua temperatuur zitten we echt veel te hoog voor de tijd van het jaar, dit schijnt een recordjaar te zijn wat dat betreft. Overdag is het nog een graad of 10. Vorig jaar hadden we al flinke vorst en sneeuw rond deze tijd, begon ik over een kleine week al met mijn eerste sledetocht, maar dit jaar zullen we langer moeten wachten om met de slee te kunnen trainen.

En nog een laatste nieuwtje: vorig jaar zeiden ze van het tijdschrift waar ik toen een artikel in gepubliceerd heb dat ze graag meer van mij wilden publiceren. Heb het daarna te druk gehad om daar iets mee te doen, maar vorige week heb ik nog weer contact met ze gehad, en ik ga in elk geval nog 1 of 2 artikelen voor ze schrijven. De onderwerpen die we hebben afgesproken zijn meer medisch getint, dus wel iets anders dan vorig jaar. Maar we zijn nog in onderhandeling over het hoe en wat.

  • 06 November 2011 - 19:28

    Tessa:

    Hoi Crista,

    leuk om zo te lezen over al je belevenissen!
    Hier op Curaçao verloopt het allemaal niet zo flitsend, dus als je nog wat hoort over (vrijwilligers)werk dan hoor ik het graag!


  • 07 November 2011 - 15:57

    Oma:

    Ik zou ook graag zo'n hondje willen hebben, maar het lijkt me niet verstandig. Ze blijven ook niet klein.
    Jammer dat het nog niet vriest en sneeuwt. Bij ons is de temp. ook veel hoger dan normaal. Leuk dat je art. voor dat tijdschrift gaat schrijven. Ik ben benieuwd. Groeten van ons

  • 07 November 2011 - 18:25

    Mama:

    Gefeliciteerd met je nieuwe opdracht!

  • 16 November 2011 - 08:57

    Nynke:

    Dank voor de antwoorden!
    En ik kan me de lol met de vertaalmachines goed voorstellen ;-) Het schijnt dat vooral de wat minder gebruikte talen erg slecht uit de vertaler komen...
    Ik hoop dat je na je schoolopdracht nog wel zin het om artikelen te schrijven ;-) Maar het is natuurlijk totaal ander werk, dus dat zal wel goed komen.
    Hier begint het nu eindelijk wat kouder te worden, dus bij jullie misschien ook wel. Ik hou best van een warme herfst, maar een beetje vorst is ook wel goed voor mijn najaarsgevoel :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 83156

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: