Terug... - Reisverslag uit Gvarv, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Terug... - Reisverslag uit Gvarv, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Terug...

Blijf op de hoogte en volg Crista

01 Mei 2013 | Noorwegen, Gvarv

De tijd vliegt. Het is nog maar kort geleden dat ik mijn eerste blog - terug in Noorwegen - schreef. Maar het voelt als een eeuwigheid. Ben weer totaal geland in het dagelijkse leven hier.
Zoals ik de vorige keer al aankondigde, is de lente daar dan toch nog gekomen. Ik had nog niet de energie om dit eerder te doen, maar gisteren heb ik dan toch mijn fiets uit het stof gehaald. De ene had ik kunnen gebruiken de afgelopen tijd, want die heeft spijkerbanden, maar de versnellingskabels zijn heel slecht, dus die zou ik dan eerst moeten vervangen. Waarvoor ik dan nog weer eerst zou moeten uitzoeken waar ik die hier in de omgeving zou kunnen vinden. Dat was er dus niet bepaald van gekomen. Wat tot gevolg had dat ik sinds mijn verhuizing niet meer gefietst heb. Daar is inmiddels verandering in gekomen, hoewel ik op mijn proefrondje merkte dat mijn fietsconditie niet meer is wat hij geweest is. Maar dat schreef ik een jaar geleden ook, en dat werd heel snel beter. De versnellings- en remkabels zijn nu goed gesteld, dus als het weer dat toelaat, kan ik beginnen om naar mijn werk te fietsen.

Sommige clienten maken ons werk echt lastig. Het gebeurd zo vaak dat we gebeld worden door een ongeruste eigenaar, over een dier dat al een week of 3 erg ziek is. Voor ons klinkt de omschrijving alsof het dier echt serieus ziek is en eigenlijk al 2 weken geleden langs had moeten komen, dan was behandeling veel makkelijker (en goedkoper...) geweest. Natuurlijk begrijp ik hun kant van het verhaal wel, mensen hopen toch stiekem dat het 'vanzelf wel over gaat', en het is qua planning natuurlijk lastig om naar een dierenarts te gaan die alleen binnen kantoortijden open is enz. Maar wat het lastig maakt, is dat een groot deel van dit soort telefoontjes gepleegd worden op een vrijdagmiddag (waarbij je het dier eigenlijk met spoed zou willen opnemen, maar de tijd niet hebt om alle testen te doen die je zou willen doen voordat het weekend invalt), of zo'n 24 uur voordat de eigenaar op vakantie gaat, en dan uiteraard ook aan het eind van de dag. Wij hebben dan een vervelend gevoel, omdat we het dier zouden willen helpen en weten dat hij veel pijn heeft of erg ziek is, maar tegelijk kunnen we niets doen omdat de eigenaar niet eerder gebeld heeft. Al had hij maar aan het begin van de dag gebeld, dan hadden we het dier gewoon kunnen opnemen en gedurende de dag wat tests kunnen doen en op zijn minst wat pijnstillers of antibiotica mee kunnen geven, terwijl er nu geen keuze is dan 3 weken te wachten.

En dan zijn er die mensen die bellen met een spoedgeval, bijvoorbeeld een puppy van 12 weken die sinds een dag gestopt is met eten en drinken. Je raadt ze aan om zo snel mogelijk langs te komen en vertelt iets over de consequenties als ze dat niet doen. Ze zeggen op weg te gaan, maar na een uur zijn ze nog altijd niet op de kliniek, en aan het eind van de dag heb je ze nog altijd niet gezien. Natuurlijk is dat hun eigen keuze, en had je niets anders kunnen doen, maar puur omwille van het dier geeft de wetenschap dat die doodziek is een naar gevoel.

De Nederlanders komen nog altijd met regelmaat op de kliniek langs. En mijn collega's lijken een soort angst te hebben om Engels te praten, dus ook bij de andere buitenlanders die af en toe langskomen word ik vaak ingeschakeld. Omdat deze omgeving toeristisch is, zal het aantal niet-Noors-sprekende clienten alleen maar toenemen in de komende maanden. En op de een of andere manier is het Engels geen probleem, maar wordt mijn Nederlands in werksituaties een steeds groter probleem. Gisteren hoorde ik mezelf stamelen en veel Noorse woorden tussendoor gebruiken, dat ik nooit zou hebben geloofd dat ik in Nederland geboren was en nog maar zo kort geleden vertrokken. De oorzaak is puur dat mijn hoofd op mijn werk totaal op Noors staat ingesteld. Dus ook als ik Nederlands praat daar, denk ik nog altijd in het Noors, waardoor ik vastloop tijdens het vertalen in het Nederlands. Thuis is het een stuk makkelijker om in het Nederlands te denken.

Nu ga ik verder genieten van deze nationale vrije dag. Helaas was het gisteren prachtig weer, terwijl het vandaag bewolkt is.

  • 01 Mei 2013 - 14:00

    Nynke:

    Lastig hoor, dat je soms zoveel meer zou willen doen dat wat er kan. Daar zul je ook wel aan wennen, maar eigenlijk wil je dat dan ook weer niet. En het is ook geen oplossing om dan maar veel meer te werken, dan houd je het zelf niet lang vol.
    Ik hoop voor je dat de wolken een beetje weg trekken. Hier is het vandaag nog warmer dan gisteren, maar vandaag is het onze beurt om weer te werken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Gvarv

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 83133

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: