Spraakverwarring - Reisverslag uit Gvarv, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Spraakverwarring - Reisverslag uit Gvarv, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Spraakverwarring

Blijf op de hoogte en volg Crista

21 Juni 2013 | Noorwegen, Gvarv

Vandaag werden ik en alle collega's aan een gesprek herinnerd dat we kort geleden hadden. Omdat het alles met taal te maken had, is het wat lastig om hier uit te leggen, maar ik zal het proberen.
Er bestaat een term die je zowel gebruikt alsje een kat (of hond, maar meestal kat) wilt steriliseren of kastreren. Dezelfde term kan ook gebruikt worden voor een dier dat je wilt laten inslapen. Een van de dierenartsen gebruikte die term om mij te vragen een kat te kastreren, waarop ik voor de zekerheid vroeg of ze bedoelde dat ik zou kastreren, of dat ik hem een spuitje zou geven. Later praatten we daar met meerderen over, waarbij een collega vertelde dat hij een keer thuis kwam bij iemand, waar hij meerdere katten onder handen zou nemen. Hij dacht dat hij ze een spuitje moest geven, het waren wilde katten. Toen de eigenaar een paar uur later ongerust opbelde en vroeg of de katten inmiddels niet wakker hadden moeten worden van de narcose, vonden ze uit dat het de bedoeling was geweest dat hij ze zou kastreren...
Vandaag zou diezelfde fout bijna gemaakt worden met een kat. Er was gebeld om een afspraak voor een wilde kat, die eindelijk gevangen was. Mijn collega begreep dat hij afgemaakt zou worden, en zei dat ze vandaag nog langs konden komen. Toen ik dat even later in de agenda zag staan, herinnerde ik me diezelfde klant die eerder met 2 katten was geweest. Toen zou ze met 3 katten komen, 3 vrouwtjes, om te steriliseren. 1 van de katten bleek een kater te zijn, een ander drachtig en de 3e was 's ochtends ontsnapt. Die laatste kreeg een nieuwe afspraak, een week later. Toen was ze er alleen weer in geslaagd te ontsnappen. Dat alles is inmiddels al een maand geleden, denk ik. Onze discussie vanmorgen was dus of mijn collega het wel goed begrepen had, dat de kat een spuitje zou krijgen, of dat dit die 3e kat was die steeds ontsnapte. Nog steeds overtuigd dat het om een spuitje ging, stelde mijn collega's een aantal vragen die in deze situatie heel erg dom over moeten zijn gekomen, waarna we uitvonden dat het toch een sterilisatie was... Gelukkig is de kat levend naar huis gegaan.

Maar deze situatie zette eigenljk de toon voor de hele dag. We zijn nu in de vakantieperiode beland, deze week was de eerste week waarin we niet met voltallige bemanning waren. 1 assistent is op vakantie, en dat maakt een groot verschil. In plaats daarvan hebben we wel voor 2 weken een dierenarts student. Het heerlijke voor mij is dat ik nu meestal de meest ervarene ben (de collega met meer ervaring werkt parttime), en dus veel gevraagd word om dingen op te lossen of uit te leggen. Van het uitleggen aan inmiddels de helft van de collega's hoe ons tandröntgenapparaat werkt, tot het leggen van venecatheters in lastig te prikken dieren. Zoals ik eerder schreef, merk ik dan heel duidelijk de vooruitgang vergeleken met een halfjaar geleden. Heel goed voor je zelfvertrouwen. Daarbij lijdt ik aan wat de nieuwste collega het 'Pippi-complex' noemt, naar Pippi Langkous. Haar steekwoord in het Noors is: "dat heb ik nog nooit gedaan, dus dat komt helemaal goed". Waar mijn collega's dat eerst wat angstig vonden, weten ze nu dat ik daarbij wel inschat hoe groot de waarschijnlijkheid is dat ik het kan.

Inmiddels heb ik nog 5 weken voor de boeg hier in Noorwegen. Dit is dus een van de laatste verslagen vanuit Noorwegen... En nadat al mijn collega's om het hardst hebben geroepen dat ik niet weg mag, daarna dat ik dan zo snel mogelijk terug moet komen en hier weer moet werken, heb ik nu ook van mijn baas het aanbod gekregen om terug te komen als ik dat zou willen. Of te blijven, als ik mijn ontslag terug wil draaien. Maar ik tel af en kijk uit naar het vertrek, hoewel ik al dat verhuizen inmiddels wel wat zat begin te worden. Aan de andere kant gaat het elke keer makkelijker en sneller. Hoewel ik inmiddels al zo ervaren ben dat er weinig meer te verbeteren valt.
In elk geval krijg ik vanaf volgend weekend voor 2 weken weer een logee, dezelfde hond die hier al 2 keer eerder gelogeerd heb. Plus gebruik van het huis + tuin van zijn eigenaars. Plus fitness-apparatuur. Toch mooi meegenomen.

  • 25 Juni 2013 - 13:19

    Nynke:

    Wat gevaarlijk dat die twee woorden hetzelfde zijn! En goed dat je eraan dacht. Daaruit blijkt ook wel dat je die verantwoordelijkheid wel aankunt. Jammer dat het van zo'n korte duur is geweest, maar je kunt erop vertrouwen dat je op een nieuwe plek ook weer goed terecht komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Gvarv

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 83148

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: