Publicaties - Reisverslag uit Ås, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Publicaties - Reisverslag uit Ås, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Publicaties

Blijf op de hoogte en volg Crista

01 September 2012 | Noorwegen, Ås

Eindelijk, eindelijk lijkt het schrijven toch ook een beetje op gang te komen. Ik heb er wel eerder wat over geschreven, en ook gemeld toen mijn eerste artikel gepubliceerd werd. Dat is inmiddels alweer 1,5 jaar geleden. Daarna had ik een aantal maanden weinig tijd, maar zo'n 3/4 jaar geleden had ik weer contact gezocht en geprobeerd om vaker te kunnen publiceren. Uiteindelijk heb ik een halfjaar geleden een artikel ingeleverd, waarbij ik al de waarschuwing kreeg dat die rubriek de komende tijd al gevuld was, en de publicatie dus nog even zou duren. Wel, door alle drukte heb ik ook niet meer geschreven in die tijd. Maar nu kreeg ik een paar dagen terug bericht dat het nu toch eindelijk gepubliceerd is, en ik heb meteen de opdracht voor een volgend artikel. Dit 2e artikel doet mijn reputatie eer aan: dit keer 5 pagina's lang (de vorige was 7). Ben toch benieuwd wat het volgende artikel gaat doen! Hoewel ik weet dat het voor mij vrijwel onmogelijk zou zijn om op minder dan 3 pagina's uit te komen ;) En ook al is het schrijven nog altijd vrijwillig, nu het weer een beetje begint te lopen heb ik wel weer hoop dat ik ooit betaald zou kunnen gaan schrijven.

Mijn werk is druk: afgelopen week heb ik ineens ook nachtdiensten gedraaid. Ik wist niet dat we die ook hadden, maar dat bleek dus het geval. Dat is even totaal ander werk: we hadden 2 dames bij de kennel te logeren, die hier 3 weken opleiding kregen met hun nieuwe hond. Beide dames bijna blind, daarom was er iemand nodig die 's nachts aanwezig was in het gebouw waar ze logeerden, om te helpen met het klaarmaken van eten en drinken en wat er verder maar voorvalt. En uiteraard voor gezelschap. Normaal wordt dat gedaan door de trainers, maar omdat ook 1 van hen door gezondheidsproblemen half uitgeschakeld is (ik hoop niet dat het besmettelijk is, er zitten steeds meer collega's thuis...), hadden ze voor 2 nachten nog iemand nodig. Dus ik heb er 2 nachten geslapen. De eerste daarvan had ik vooraf al een dagdienst en een avonddienst gedraaid, zodat ik 26 uur 'in touw' was (hoewel ik wel goed kon slapen daar, dus echt zwaar was het niet). Heel leuk om deze kant van dit werk ook even te zien. Om te praten met verse honden'gebruikers' en nog wat tips te kunnen geven en dergelijke. Aardige dames, het was zeker niet vervelend om daar te zijn.
Komende 2 weken worden razend druk, met 5 dagen in de week 10 uur per dag werken (dat is 2 diensten, tussen beide diensten in heb ik nog 3 uur pauze, dus ben zo'n 14 a 15 uur van huis). Die pauzetijd kan ik hopelijk mooi vullen met het schrijven aan mijn artikel: ik fiets naar mijn werk (45 min enkele reis), dus het is voor 3 uur nauwelijks de moeite om naar huis te gaan, zeker omdat het een zware fietstocht is, en 1 keer per dag goed te doen is, maar 2 keer per dag echt teveel is als ik de volgende dag ook weer moet werken.

Tussen alles door nog aan het solliciteren voor een echte fulltime baan: als mijn collega weer kan werken, vallen de dagdiensten af en kan ik nog maar een fractie van deze uren draaien. Vlot niet heel erg hard om iets te vinden dat ik ook echt lange tijd zou willen doen. Deze omgeving is wat dat betreft waarschijnlijk ook niet de beste in mijn branche. Maar ik kan per week nog wel een handvol sollicitaties sturen en krijg af en toe eens wat terug. Komende week kan ik op sollicitatiegesprek komen. Heel spannend, omdat ik voor die baan mijn spraakvaardigheden toch echt nodig ga hebben, en ik dus erg benieuwd ben naar hun beoordeling van mijn mogelijkheden wat dat betreft. We zullen het zien.

Afgelopen maandag zijn er rapporten gepubliceerd door een aantal organisaties die met asielzoekers werken, die eindelijk ook de achtergrond van politieke vluchtelingen uit Ethiopie beschrijven. Deze rapporten onderstrepen het verhaal van Loko, zodat we nu eindelijk ook bewijs kunnen leveren bij zijn beweringen. Dit geeft dus wat meer hoop dat er eindelijk serieus naar zijn zaak gekeken wordt, en dat hij heropend gaat worden. Het is nog even de vraag hoe serieus de overheid iets doet met deze rapporten, maar er gebeurt in elk geval wat. En tegelijk is het wel heftig om de rapporten te lezen. Om bevestigd te zien wat ik al wist. Als je het zwart op wit ziet staan is het toch even anders. Regelmatig hoor ik ook meer details over zijn eigen ervaringen, die laten zien dat mijn mensenkennis echt nog wel werkt.

  • 01 September 2012 - 20:29

    Ida Houtman:

    Fijn om weer eens iets van je te lezen!

  • 03 September 2012 - 10:00

    Nynke:

    Leuk dat je weer gepubliceerd bent! Dat geeft toch weer even een beetje bevestiging van je schrijftalenten ;-) Niet dat ik eraan twijfelde, maar dat is natuurlijk anders.
    Ook altijd fijn om je eindgebruiker van je 'product' te spreken. Kan heel leerzaam zijn! Hopelijk kun je nog veel mooie dingen meemaken voor je weer naar een andere baan moet gaan. Waarschijnlijk zou een parttime baan best handig zijn, waarnaast je veel kunt schrijven. Maar goed, je moet wel rond kunnen komen. Ga je ook politiek schrijven, of is dat te gevaarlijk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 83175

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: