Vooruit - Reisverslag uit Ås, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Vooruit - Reisverslag uit Ås, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Vooruit

Door: Crista

Blijf op de hoogte en volg Crista

12 Mei 2012 | Noorwegen, Ås

Nou, dan eindelijk weer een verslag ;) Zit op dit moment midden in de enorme bende van een verhuizing van een huis naar een minuscuul kamertje, te bedenken hoe ik deze spullen allemaal opgeruimd krijg...

Zo'n 3 weken terug vertrok ik dus voor een reis naar Nederland. Belangrijkste doel was om spullen te halen die ik nog achter had gelaten. Op de heenweg had ik wat problemen met mn auto, bleek slijtage te zijn van een aantal motoronderdelen. Laten vervangen, en sindsdien is hij weer vrijwel de oude. Daarna was het 2 weken lang intensief mensen bezoeken en veel reizen. Slopend, maar wel leuk om allerlei mensen weer te zien en te spreken. Daarna weer de lange autoreis terug naar Noorwegen. Dit keer zonder problemen.

Halverwege heb ik de reis onderbroken, omdat ik een sollicitatiegesprek had in Kjenn, en hoopte om een kamer te hebben in Ås, zodat ik daar mijn spullen meteen achter kon laten voor ik door zou rijden naar Kopperå. Was allemaal erg onzeker, de kamers die ik op het oog had gehad hadden zich allemaal teruggetrokken, had nog 1 optie over, maar daar kon ik steeds geen contact mee krijgen. Nouwja, uiteindelijk ging het sollicitatiegesprek allemaal prima, kan ze bellen voor mijn inwerkdagen zo gauw ik verhuisd zou zijn. Daarna gebeld over de kamer, en na veel wachten en doorverwezen worden en nog meer wachten kon ik uiteindelijk een aantal uur later de kamer bekijken. Ze hadden met spoed een contract in elkaar gezet en iemand opgetrommeld om dat hier met mij in orde te maken, zodat ik uiteindelijk mijn spullen daar inderdaad achter kon laten. Het is niet ideaal; o.a. klein (officieel 9 m2), maar ik móest iets hebben, anders moest ik een keer extra de 700-800 km reizen om te verhuizen. En ach, ik heb wel een berging waar ik spullen in kwijt kan, dus dat scheelt een heleboel.
In elk geval had ik daar dus mijn auto geleegd en ben ik vervolgens doorgereden naar Kopperå, waar ik na middernacht aankwam.

Helaas was ik mijn laptop vergeten, die stond nog in Ås. Maar ja, een mens kan ook best een tijdje zonder. Eerst was nog niet helemaal zeker hoe lang ik daar nog zou blijven, maar dat werd dus een week. De sneeuw was in zoverre verdwenen dat er niet meer getraind kon worden, maar er lag nog teveel om op de weg te kunnen trainen. Dus de honden hadden verplicht vakantie. En ik heb nog een aantal hondenhokken kunnen maken. En daarnaast betekent het verdwijnen van de sneeuw dat er overal schoongemaakt moet worden: alle stro die overal verspreid ligt bij elkaar geharkt, kuilen gevuld, hokken rechtgezet enzovoorts. Alle hokken die ik sinds het ging vriezen had gemaakt, die nog niet geverfd waren, hebben we geverfd. Weer een complete stoelendans met de honden dus.
En ongeveer een dag voordat ik terug was, was 1 van de honden ontsnapt. Waarschijnlijk zoveel uitgedaagd door de vossen, die inmiddels bijna de hele dag bij de kennel rondhingen, dat hij losgekomen was. En daarbij zo ver weg gezworven dat hij de weg kwijt was geraakt. De tijd vulde zich dus ook met onder andere een urenlange zoektocht samen met 1 van de oude leiderhonden in de omgeving, want er waren wel wat hondensporen te vinden. Maar die gingen uiteindelijk naar beneden, richting het dorp, waar nog zo weinig sneeuw lag dat ik ze kwijtgeraakt ben. Gelukkig kregen we gister een melding dat hij gevonden is, tientallen kilometers verderop, waar hij al een paar dagen rondzwierf. Graatmager (wat wil je, na een week rond te hebben gezworven), maar in elk geval nog in leven. Toen ik vertrok richting Ås ging Bodil net op weg om hem op te halen. Ik heb nog geen nader bericht hoe het nu met hem is.

En dan zal ik me nu weer aan mijn kamer wijden, proberen de bende hier een beetje op orde te krijgen...

  • 12 Mei 2012 - 11:21

    Papa:

    Hoi Crista. Fijn dat de tocht goed verlopen is!
    Kjenn vind ik op de kaart bij een meer Kjennstjernet; is dat the place?nog ten zuiden van Vestby.. een kilometer of 23 bij je kamer vandaan.. fietsen????

  • 12 Mei 2012 - 15:22

    Tijmen:

    Fijn dat je toch een kamer hebt. Mooie manier om verder te kijken. Succes met inrichten/opstapelen :).

  • 12 Mei 2012 - 17:50

    Jan Hudepohl:

    Hallo Lieve Tante,

    Ik wil u nogmaals bedanken voor het mooie fotoboek wat u mij heeft gegeven. Ik kijk veel naar de honden. Fijn dat u goed bent aangekomen. De groetjes van mijn ouders en een dikke knuffel van mij

  • 17 Mei 2012 - 12:42

    Maaike H:

    Veel succes met acclimatiseren in As! Leuk dat je al wat contacten hebt via de kerk.
    Groetjes uit t zuiden.

  • 21 Mei 2012 - 18:50

    Nynke:

    Oei, 9m2, bijna een hok! Maarja, misschien wel goed om dat eens te ervaren ;-) Is er een (gedeelde) keuken bij? Nouja ik ga eerst je volgende verhaal maar eens lezen, daar staan misschien al antwoorden op mijn vragen in ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 83100

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: