Vaarwel Ås - Reisverslag uit Vestby, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu Vaarwel Ås - Reisverslag uit Vestby, Noorwegen van Crista Kraan - WaarBenJij.nu

Vaarwel Ås

Blijf op de hoogte en volg Crista

24 Januari 2013 | Noorwegen, Vestby

Morgen is het zo ver, dan begin ik aan verhuizing deel 1. Omdat ik inmiddels 2 fietsen en 4 zomerbanden mee moet verhuizen, gaat alles niet meer in mn eigen auto passen. Dus ik krijg hulp van een kennis uit Ås, en dan verhuizen we morgen het merendeel van mijn spullen. Zoals gewoonlijk als ik ga verhuizen, ben ik nog lang niet klaar met inpakken. Maar wel genoeg om de rest later in mijn eigen auto mee te kunnen nemen, dus dat maakt niet zoveel uit.
Dan ga ik morgen weer mee terug naar Ås, waarna ik zaterdag nog een laatste dag moet werken hier. Tussen de beide shifts in (het weekend is altijd een dubbele shift op 1 dag) de rest inpakken, en dan zondag met het laatste restje naar Gvarv. Maandag begin ik dan met mijn nieuwe baan.

Vandaag de laatste werkdag hier met collega's, die zijn er in het weekend namelijk nooit. Toen ik een tijdje terug vertelde dat ik zou stoppen, kreeg ik meteen al reacties dat ze zouden huilen als ik vertrok en dat ze me gaan missen en dergelijke. En vandaag hebben de trainers me verrast met een bos tulpen en een fles wijn. En als mijn nieuwe baan me niet beviel, dan moest ik gewoon terugkomen. Allemaal positieve woorden, en ze waren inderdaad emotioneel.
Heel raar om hier weg te gaan, heb er toch zo'n 8 maanden gewerkt nu. En ook al was het werk zelf niet altijd even geweldig, de collega's waren leuk en de sfeer onderling goed.

De hele maand zijn ze hier in huis bezig geweest met het bouwen van een nieuwe badkamer, terwijl de bewoners weg waren. Volgens mij zijn ze nog lang niet klaar, hoewel het vandaag naar verf rook toen ik thuis kwam, dus ze zijn al wel ver. Zaterdag komen de bewoners terug, die zie ik dus nog net voordat ik vertrek. Kan ik ze even waarschuwen over hun kat: ik heb geprobeerd hem op dieet te zetten, maar dat werkte niet. Er zijn 2 mogelijkheden: of hij wordt ergens in de buurt gevoerd, of hij heeft iets onder de leden. Beide gevallen zijn niet zo positief.
Wat betreft de rust zal ik blij zijn met de verhuizing: de afgelopen maand heb ik dan geen last gehad van loopgeluiden van de hoofdbewoners (houten vloer, zelfs normaal lopen klinkt alsof ze staan te springen en te stampen), maar dat zal zaterdag en zondag wel weer tegenvallen. En hun dochtertje wordt alleen maar groter, dus het geluid ook sterker. En de afgelopen maand al die klussers constant over de vloer, die vaak om half 8 begonnen, regelmatig ook op zaterdag. Niet dat ik veel zaterdagen vrij ben geweest, maar net die ene zaterdag werkten ze. Dus zelfs als ik niet automatisch wakker zou worden omdat ik meestal voor 7 uur opsta, zou ik wel wakker worden van de klussers. Straks is de gehorigheid veel minder (heb ze gevraagd om even rond te lopen boven mijn deel van het huis, zodat ik dat kon horen), en zit ik bovendien niet meer aan de voorkant van het huis. En ik heb een eigen deel van de tuin, zag op de foto's dat het gras is.

Afgelopen week is het erg koud geweest, en weer was omgeving Oslo ongeveer het koudste deel van het land. Meestal is het hier het warmst, maar we hebben in december ook een week gehad waarin het overal minimaal 10 graden warmer was. Maar het was wel mooi helder en zonnig. De sneeuw van vorige week ligt er dus nog steeds, ook op de meeste wegen. Volgende week voorspellen ze temperaturen boven 0 en regen, dus dat gaat begin van de week vervelend worden met veel gladheid. Het grappige is dat het weer hier en in Gvarv bijna hetzelfde is (alleen hoorde ik dat het daar afgelopen zomer heel veel geregend heeft en hier was het veel droger). Het ligt dan ook op vrijwel dezelfde hoogte, hoewel Gvarv in een bergachtige omgeving ligt, in een dal, terwijl het hier niet bepaald bergachtig is.

Het volgende verslag zal dus vanuit Gvarv geschreven worden, weer een nieuw hoofdstuk.

  • 24 Januari 2013 - 18:31

    Nynke:

    Wat fijn dat je er qua huis in ieder geval op vooruit gaat. Nouja, je zult nog wel nadelen ontdekken, dat is altijd zo, maar de voordelen zijn er alvast.
    Nu maar hopen dat je nieuwe werk ook leuk is! Je zult je oude collega's vast ook wel missen, maar je zult in ieder geval genoeg afleiding hebben met alle uitdagingen in je nieuwe baan.
    Succes met verhuizen en inpakken en heen en weer rijden enzo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crista

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 83094

Voorgaande reizen:

19 Maart 2013 - 09 April 2013

Huwelijksreis

11 Mei 2012 - 27 Januari 2013

Ås

20 September 2011 - 10 Mei 2012

Emigratie

19 Juli 2010 - 17 Januari 2011

stage

28 Januari 2013 - 30 November -0001

Gvarv

28 Juli 2013 - 30 November -0001

UK

05 Februari 2015 - 30 November -0001

Emigration no 2 to Norway

Landen bezocht: